Of course, she's ignoring me. I sent her a swastika.

logoFrasen "Har du sett Peep Show? Inte? Du MÅSTE se den!" har rabblats som ett mantra till allt och alla de senaste året. Bemötandet beträffande min utfrågning har varierat. Från aningslösa axelryckningar, till ljummet intresse, till "tjôôôta!". Majoriteten av de som blivit tillfrågade har i varje fall inte känt till Mark, Jez, Super-Hans, Johnson eller Big Suze. Man utröner snabbt vem som vet. De lyser genast upp. Vi blir bundisar på plats.

Peep Show kan ses som en lillebror till - den för svensken mer välkända tv-serien - The Office. Humorn i båda serier är genial. Full av botten, vemodighet och hjärna. Vi som åskådare placeras i obekväma och ibland plågsamma situationer som vi tidigare varit fredade ifrån i tv-soffan. Medan David Brent i The Office flirtar med kameralinsen, dvs oss, är vi i Peep Show karaktärernas ögon. Peep Show är nämligen uteslutande filmat med subjektiv kamera och har därmed exploaterat förstapersonsperspektivet (POV) till fullo. Det är briljant. Min klasskamrat Jesper har skrivit ett läsvärdigt och mer ingående utlägg kring ämnet
här.
Jag fortsätter traggla i duospåret. Gervais och Merchant får denna gång stå åt sidan för Mitchell (Mark) och Webb (Jez). Jag lyser upp. Sedan min egen frälsning har det varit min plikt att missionera för att samla medlemmar till Peep Show-klubben. Jag är president över Peep Show-klubben, eller mer en gud: orättvis och lat men med skrattrynkor som sträcker sig bak i nacken.

Alla är välkomna. Klubben har bara ett krav, ta del av den tvådelade invigningsriten:
§ 1.1
Introduktionsklipp nedan.
§ 2.1 30 avsnitt à 25 min= 12 1/2 timmar maratonskrattfest (säsong 1-5, nr 6 är under inspelning).


Förklaringen till svenskarnas okunskap tycks vara att ingen svensk kanal än så länge har sänt serien. Själv kände jag mig hopplöst efter då jag först förra året fick nys om serien via nattlig reprisering på NRK3 i Norge (mer korrekt bör vara 4 år (!) efter eftersom första säsongen kom ut redan 2003). Infidels, misströsta ej. Nyligen sågs Mitchell & Webbs nunor i en reklamsnutt för TV4 Komedi. Två bildrutor (ett ögonblink) är alltid något att hysa hopp inför. Knacka i trä. Alla avsnitt från säsong 4 & 5 ligger annars uppe på YouTube för allmän beskådan. Lovsång! Tungmål! Olaglig nedladdning om inte annat?

När allt kommer omkring är jag nog en tämligen rättvis gud.

Introduktion:

# utdrag: s01 e02 "peep show" (2003-)

# extramaterial: stolen blackberry "peep show" (2003-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback