Zeitgeist

Begreppet zeitgeist är det tyska ordet för tidsanda och avser en tidsperiods intellektuella och kulturella klimat. Filmen Zeitgeist är ett tankeväckande inlägg i amerikansk samhällskritisk debatt - i förlängningen likaså globalt.

Det var min förtrogne, mångsysslaren och underhållaren Shariar "$haribadandada" Shahidi, som först golade om dess förekomst. Det har visat sig mer och mer att han är en aspirerande samhällsomstörtare, därtill sucker för allt samhällskritiskt (och konspiratoriskt). Att jag "outtar" honom som jag gör, vet jag bara eggar honom ytterligare. Frispelande djupledspassning Tommy Söderberg... "Hörru, fan vad dina nätta axlar stimuleras av tyngden." Sha, nya Ché?

Filmen visas på www.zeitgeistmovie.com och har 70.000 nya besökare varje dag, alltså 2.1 miljoner varje månad.
Dokumentär: 2 h 02 min. Streama eller ladda ned filmen, legalt och kostnadsfritt.


# dir: peter joseph "zeitgeist" (2007)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback