På tal om de döda

Vad var det jag skrev nu igen? Att jag är en van långfärdsresenär? Jag sitter på bussen igen. Denna gången mellan Göteborg och Norrköping. Tillbaka till skolbänken och slängar av oregelbunden hjärtrytm. Tillbaka till Drottninggatan där "ungdomar går runt och tittar varann i skrevet". Marcus Birro lyfter karlavagnar och elefanter.

Passerar ett för dagen soligt Borås, det annars så lynniga Borås. Avstigning för vissa. Påstigning för andra. En del passagerare ser förvånansvärt somriga och fräscha ut, trots den uppenbara söndagen. Flätor i håret. Brunbrända armar. Fräknar som exploderar. Det här är Sverige. Människor bussas runt. En liten flicka med blida bruna ögon tittar nyfiket på medan jag skriver om henne. Hon letar efter en plats att sitta på. Hennes mamma är lönnfet. Platserna verkar inte räcka till. Chauffören spatserar runt i bussen, gestikulerar, räknar på fingrarna, frågar... tror jag. Läppar rör i alla fall på sig. Jag hör inget. Har stängt av. Han visar prov på pondus i kaliber med Bengt "Hajk" Alsterlind. Det får duga.
Passerar ett bakfullt Ulricehamn. Passerar Jönköping, staden där 95-oktanigt kostar 13:09 kr/l år 2008. Kapten Alsterlind styr skutan vidare. E4:an längs med Vättern har åtskilliga gånger bjudit på filmiska upplevelser från buss-/bilfönstret. Vykortsvy om något. Livet passerar revy.


På tal om de döda
Bill Hicks - död (f. 1961). Kurt Cobain - död (f. 1967). Båda lämnade jordelivet 1994. Båda språkrör för sin generation. Kurt den något mer namnkunnige av de två. En av de finaste dokumentärer jag sett är About a son (2006). Filmen utgår ifrån inspelade - mestadels nattliga - samtal mellan journalisten Michael Azerrad och Kurt Cobain. Jag skriver samtal istället för intervju då relationen mellan de två inte är den normativa journalist/artist-relationen. Transcendera är ett ord som känns passande.

En förbluffande stark dokumentär som gjorde mig mållös.


Tillbaka till lilltjejen med lönnfet mamma, det är nämligen något jag inte kan släppa. Det är underligt - och lite lustigt - hur något så litet och sött kan härstamma från något så plufsigt och fult. Ett busfrö sprunget ur en risig och vissen planta. Trist framtid till mötes flicka lilla.


# dir: aj schnack "about a son" (2006)

Kommentarer
Postat av: johan gyllensten

kul att du är tillbaka... var ett tag sen man såg dig i staden


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback